Magazijn van de viswinkel tegenover de visafslag, waar een medewerker driftig aan het telefoneren is.
Posted by Picasa

Een ander stuk van de opdracht, het betreden van een gebied van een bepaalde instelling zonder afspraak. Op dat moment ga je dus ergens naar binnen waar je helemaal niet welkom bent en je waarschijnlijk op eeen gegeven moment wordt weggestuurd. Ik heb meerdere pogingen gedaan om verschillende ervaringen met deel van de opdracht op te doen. Dit is bij de visafslag van Den Haag. De visafslag zelf kun je zonder veel moeite betreden. De viswinkel daartegenover was moeilijker. Toch ben ik zo ver gekomen dat je het magazijn en delen van de winkel ziet die je normaliter niet zou zien.
Posted by Picasa

Een overzicht van de koopgoot, volgens de bewaker ben ik een van de weinige die zo'n foto heeft kunnen maken..
Posted by Picasa

.
Posted by Picasa
Een andere beveiligingsagent in de koopgoot in Rotterdam. De uitdrukking op het gezicht van de man voorspelde niet veel goeds. Hij was erg kwaad, de moed om je camera oip te houden was voor mij wel erg groot. Als je zo' n man al aan ziet komen lopen voel je de neiging je camera te laten zakken. Ik nam de foto's zonder een zoomlens, zodat je van dichtbij een reactie kunt waarnemen. Het moeilijkste was om dan een foto te nemen terwijl iemand je aanspreekt. Uit gewoonte laat je de camera zakken en praat je terug. Dan vergeet je echter de foto te nemen en is het te laat.

Dan spreidt hij zijn vingers over de lens van de camera...wat het fotograferen belemmerd
Posted by Picasa

Hij daalt met een traag tempo met roltrap naar beneden
Posted by Picasa

beveligingsagent in de koopgoot te rotterdam
Posted by Picasa
In de koopgoot van Rotterdam is het verboden te fotograferen
Censuur : Grensoverschrijding
Ik ben met mijn camera naar de koopgoot gefietst om te zien of daar echt iets van klopte. Na een tijdje overzichten en koele registraties te hebben gemaakt stuurde een beveligingsagent me inderdaad weg. Ik liet me echte niet zo makkelijk wegsturen en ging aan een andere kant verder met het fotograferen van mensen die de trap afliepen, vervolgens liep een tweede beveiligingsagent op mij af en vertelde dat ik alleen foto's mocht maken van de trap en niet in de koopgoot zelf. Ik wachtte even tot hij verdwenen was en liep terug naar de eerste plek waar ik begonnen was met fotograferen daar stond een nieuwe beveligingsagent, expres om uit te dagen fotografeerde ik hem een aantal keer. Uiteindelijk kwam ook hij naar me toe met de vraag of ik wilde stoppen, maar niet voordat ik een aantal foto's van hem had gemaakt terwijl hij de roltrap afsteeg. Ik was een tijdje met hem aan het praten toen een collega die mij al eerder had gevraagd om weg te gaan, erbij kwam staan. "Is ze nou nog steeds bezig", zei hij, ik kon toen echt niet meer verder gaan met fotoraferen. Ik denk dat als ik toen door was gegaan er echt iemand boos mijn rolletje uit het fototoestel had gerukt. Stoppen dus.

Beperking van bewegingsvrijheid op het Centraal station in Rotterdam. Ik ging het station binnen met mijn camera en heb een aantal foto's van de mensenmassa's gemaakt. Op een geven moment zag ik dat er een aantal politieagenten op het station rondliepen. Die ben ik gaan fotograferen van verweg tot dichtbij. Het beste resultaat vond ik deze foto. De agent die hierop staat was er niet zo blij mee. De hand die richting mijn fotocamera gaat vind ik een duidelijk teken van stoppen. Dit mag niet en kan niet meer. Kortom een beperking van beweging op het cs rotterdam.

Posted by Picasa
Een abstracte benadering........
Je wordt hier tegengehouden door een lint. Je herkent de kleuren rood en wit zoals je ze ook ziet bij een wegversperring of een moord. Maar er is een verschil, de kitscherige details van het lint. De materie is van stof of kant en niet van plastic. Dit lint zul je niet zien hangen bij een moordzaak. Het is echter wel een soortgelijk lint en doet voor als een belemmering van beweging. Je kunt niet doorlopen want je bent belemmert. Maar je kunt het wel zien als een abstacte benadering, het gaat om het beeldende gegeven. De kleuren en de vorm die iets uit seinen.

Creatieve benadering voor de beperking van bewegingsvrijheid.
Posted by Picasa
Eerste periode fotografie

We beginnen in de eerste periode van het tweede jaar, richting fotografie met een opdracht journalistieke fotografie. In de opdracht gaat het om het verbeelden van de bewegingsvrijheid van de fotojournalist en met name de beperking daarvan.
Ik vind het een uitdaging. Een project waarbij we in verschillende stappen kanten belichten van het onderwerp.
De eerste stap bestaat om je op een terrein waar je op dat moment niet mag zijn, te fotograferen en dan ook vast te leggen in hoeverre je daarin tegen gehouden wordt.
Ik ben met deze stap erg lang bezig geweest. Ik wilde graag meerdere pogingen doen om verschillende fotoreeksen te maken. Niet elke poging is daarin even geslaagd. Soms wordt je niet tegen gehouden, wat een tamelijk saaie reeks kan opleveren. Daarnaast kan het voorkomen dat ze juist enthousiast zijn en ze je met alle plezier rondleiden!

Een verzameling van foto's van het afgelopen jaar
Posted by Picasa
De foto's onder dit stukje tekst heb ik gemaakt in het studiejaar 2004-2005. Een aantal die ik zelf beschouw als vrij werk naast bestaande school opdrachten. En een aantal die duidelijk wel zijn verbonden met een opdracht.

Van onder naar boven:

De eerste vier foto's zijn van het propeduese jaar van de St.joost. De eerste 2 zijn van een opdracht ruimtelijk beeld. Daarin zijn de takken van een boom verweven met de panty die uit de wassen voet komt. Het ging bij deze opdracht om een structuur door de ruimte te maken.
De volgende twee foto's zijn van een opdracht bewegend beeld en horen bij een story board. De foto's geven een beeld waarbij de hoofdpersoon gevangen is in een zelfbeeld dat hij voorgespiegeld krijgt door invloed van hallucinerende middelen.

De laatste vier zijn voor mij duidelijk momenten waarbij ik het hoogtepunt van de periode heb vastgelegd. Eerst 2 foto's midden in de winter. Takken met sneeuw, tuinen besneeuwd, koud.
De reden dat ik de foto's nam is simpel, ik vond de sfeer en het moment zo fascinerend dat ik me camera greep en het wel moest vastleggen. Wie weet hoe vaak we nog zo'n winter tegen komen, met het broeikaseffect en de daardoor opwarmende aarde.
De andere twee zijn in Turkije genomen, ik vind het twee mooie momenten in een touristen plek aan de kust van Turkije. De beweging van deTukse gewaden. Een surrealistische plekje aan de zee om een biertje te drinken, al drijvend op een plastic slang.

Waves that came from Ternate

  The waves that came from Ternate