Conceptuele fotografie


Concept
Sarojini Lewis

Mijn essay ging over de kunstenaars Cindy Sherman en Marina Abramovic. Deze vrouwen gebruiken allebei hun lichaam als materiaal. Dat vond ik een heel erg interessant gegeven. Ik wil mijn lichaam ook als materiaal gebruiken maar op een andere manier.
Mijn lichaam is het beginpunt van waaruit ik wil gaan werken. Als concept wil ik negatieven van röntgenfoto’s nemen, die ik heb nabesteld in het ziekenhuis. Deze zijn ongeveer een jaar geleden genomen.Op de negatieven is vooral mijn onderbuik te zien. De kunstenaars die ik als voorbeeld heb genomen zijn in hun beeldend materiaal alleen vanuit de buitenkant te zien. Ik wil echter juist het inwendige van het lichaam als materiaal gebruiken. Ik ben geïnspireerd door datgene wat je eigenlijk altijd bij je draagt maar wat je nooit kunt zien. Het ziet verstopt achter je eigen vel. Je kan zoveel foto’s maken van jezelf als je wil, maar het inwendige mysterie zal er niet op verschijnen. Het lijkt onbereikbaar maar ook juist zo dichtbij. Als ik documentaires zie waarin informatie wordt gegeven over het lichaam en bijvoorbeeld tijdens een operatie de organen worden laten zien, kan ik me niet voorstellen dat die dingen ook in mijn lichaam zitten. Daarom zou ik een onderzoek willen doen naar deze vormen.

Als eerste stap wil ik de negatieven inscannen en bekijken hoe ze er uitzien op een beeldscherm. Door middel van deze beelden wil ik mijzelf laten inspireren tot een volgende stap. Het lijkt interessant om met lagen te werken. In ieder geval wil ik iets aan de negatieven toevoegen. Het moet niet alleen mijn inwendig lichaam zijn, iets moet eraan toegevoegd worden om tot een volledig beeld te komen. Over dat iets ben ik nog niet helemaal uit. Of ik alleen wil werken met die vormen en juist die vormen wil uitdiepen, of er een geheel nieuwe vorm aan toe wil voegen. Waardoor de voorstelling veranderd en daardoor het hele beeld en de betekenis achter het beeld.
Ik denk dat er naast de vormen die er uit de negatieven te halen zijn er ook een soort sfeer naar voren zal komen. Dan denk ik aan een duistere, mysterieuze sfeer van het donkere binnenste van het lichaam met de organen die er in zitten.
Ook met de sfeer zou gewerkt kunnen worden.





No comments:

Waves that came from Ternate

  The waves that came from Ternate