1 MAAND NAAR INDIA

Als deel van dit onderzoek ben ik 1 maand naar India geweest. Ik wilde daar mijn vader fotograferen. Ik wilde hem zien in het land waar hij zo veel affiniteit mee heeft. En gedurende de reis nam ik een verandering waar.
Hij ontmoette oude vrienden waarvan hij sommigen misschien al bijna 30 jaar niet gezien had. We kwamen in Siliguri een oude vriend tegen die samen met zijn vader (een bekende boeddhistische lama)Gompa land heeft gemaakt. Zijn vader is de Lama waar mijn vader in de leer heeft gezeten. Mijn vader ondekte daar dat mensen gebruik maakte van zijn vertalingen van boeddhistische teksten. Voor hem was het ongeloofelijk dat mede door zijn energie en werk er nu een af klooster stond waar de vertaalde teksten gebruikt werden. Zijn motivatie om zich meer te verdiepen in het boeddisme nam toe. Nu waren de rollen omgedraaid niet ik vroeg mijn vaderof het niet tijd was zijn haar te kammen, maar mijn vader vroeg mij af ik nu is mijn haar wilde kammen want alleen zwerfkinderen hadden zo'n kapsel...
Doel van de reis was om boeddhistische tempels te bezoeken en oude vrienden op te zoeken. We gingen niet opzoek naar familie omdat we wisten dat de meeste familieleden geëmigreerd waren.
In Shilong bezochtte we de plek waar ooit het huis van mijn overgrootvader stond. Hij had het huis geschonken aan weeskinderen. Er stond nu een lelijke groot flatgebouw, waar wel meer ruimte was om weeskinderen in optevangen.
In Calcutta een dag voor mijn terugreis bezochtten we wel de zus van mijn opa. Ik heb mijn opa van vaderskant nooit gezien en het was bijzonder zijn zus te zien. Zij was non in een christelijk klooster waar moeder Theresa ligt begraven.
Ik vind vooral het verschil tussen mijn vader terwijl hij leeft in Nederland en terwijl hij leeft in India fascinerend. Dit verschil neem ik mee in de uitwerking van dit project.

No comments:

Waves that came from Ternate

  The waves that came from Ternate